Weekend met duikschip Panda

Evenement

Op de WhatsApp is er ineens een Panda weekend groep waar ik inzit. De laatste afspraken, wie rijdt met wie en hoe laat gaan we weg, worden gemaakt. Ik (Marcel) stap bij Johann in de auto en Carlien neemt Sander mee. Op naar de Panda voor een weekend duiken in de Grevelingen. Onderweg naar de boot stoppen we nog voor een kort diner en dan is het inschepen. We krijgen 1 kamer met 2 stapelbedden, ons honk voor dit weekend.

Goed begin is ….het maken van een nachtduik

Wanneer de andere groepen ook aan boord zijn wordt er een veiligheidsbriefing gehouden en varen we weg uit de haven van Den Osse. Een 300m voor de Kerkweg wordt het anker uit gegooid en maken we onze eerste duik. We, Johann en ik, zijn als eerste met een commandosprong te water. En jeetje, wat een relax duikje is deze duik. Niet al te diep, lekker lang wegblijven en we zien veel.

Grote zeenaalden, een groene zeedonderpad, kleine Sepia’s, een jonge paling, een krabben gevecht, plooislakken. Het lijkt wel of we alles in 1 duik te zien krijgen. Weer terug bij de boot klimmen we aan boord via de duikladder. Vol enthousiasme praten we na samen met de andere duikers. Sander en Carlien bleken vooral bezig te zijn geweest met hun naviagatieskills, ook leuk maar dan mis je toch wel al de mooie plooislakjes. Na alle opruimacties verzamelen we in de bar en praten we na onder het genot van een slaapmutsje. [foto plooislak met eitjes: www.fsfotografie.be/naaktslakken.html ]

Twee van de drie

De volgende ochtend maken we op dezelfde plek nog een duik. Dit keer duik ik met Carlien. We maken weer een mooie duik en zien weer plooislakken. Dat had ik niet verwacht, maar het blijkt dat we ze elke duik tegenkomen, blijkbaar gedijen ze goed op dit moment. Ook nu een leuke duik. Na een goed verzorgde lunch varen we naar Ouddorp-haven – Preekhil – De Val. Hier duik ik weer samen met Johann. We gaan links langs de dijk. Hier zijn veel stukken hard substraat in het zand te vinden. Het stikt er op sommige plekken van de groene wierslakjes. Maar ook spookkreeftjes zijn duidelijk te zien. We denken dat we onderwater op kompas we de boot kunnen terugvinden en zwemmen op 3m de kant uit. We komen een 50m schuin voorbij de boot boven, bijna goed. De laatste duik van de dag moet ik overslaan, een allergische reactie zorgt ervoor dat ik niet kan klaren. Terwijl de anderen duiken op het verdronken dorp van Bommende – balen, die duik had ik graag gemaakt – ga ik douchen en dat helpt. Langzamerhand voel ik me beter worden. Ook nu wordt er gezellig nagepraat voordat deze duikdag ten einde komt.

Geen krab te zien

Zondagochtend trekt de wind aan. We waren gisteravond gelukkig al uitgeweken naar de haven van Bommenende en hebben van de wind geen last gehad tijdens het slapen. Voordat we weer op pad kunnen krijgt de schipper het nog aan de stok met een BOA over vergunningen. Na wat discussie kunnen we dan toch op weg. Niet alleen de Panda, maar alle duikschepen gaan vanochtend naar Dreischor, dat in de luwte ligt. Hier maken we waarschijnlijk de laatste duik van dit weekend. Deze duik maak ik met Sander. Heel apart is het dat ik de eerste vijf minuten niets zie, zelfs geen krab. Helemaal niets! Gelukkig wordt het langzamerhand beter en komen we toch weer de nodige dieren tegen. Na de duik worden we spectaculair op sleep genomen achter een zodiac. Automaat in je mond, masker op en gaan met die banaan en maar hopen dat je het touw niet loslaat. Johan en Carlien hebben een andere route gedoken en kwamen om in de kreeften, waarvan 1 wel heel groot was. Een uitgebreide lunch volgt (zonder kreeft voor alle duidelijkheid). Omdat het hard blijft waaien en het schip daardoor van de wal weg wordt geblazen gaat de middagduik zoals voorspeld helaas niet door. We varen terug naar Den Osse waar we afmonsteren en richting huis vertrekken. Het was gezellig en goed verzorgd op de Panda. Doen we volgend jaar weer, als het even kan.

Marcel

We waren op pad met de Panda. Kijk op http://duikschip.nl voor meer informatie